Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Lise Conix wordt nieuwe CEO van Schoenen Torfs : 'Dit warme familiebedrijf verder uitbouwen'

Wouter Torfs

De leiding van de bekende winkelketen blijft in familiehanden nu Wouter Torfs na 33 jaar fakkel doorgeeft aan zijn nicht.  Lise Conix (35), de huidige marketing- en duurzaamheidsdirecteur van winkelketen Schoenen Torfs, wordt vanaf 1 januari 2023 de nieuwe CEO van het bedrijf.

Dat is vandaag bekendgemaakt op een persconferentie waar Conix officieel werd voorgesteld door de huidige CEO Wouter Torfs. Lise Conix is de nicht van Wouter Torfs, de dochter van zijn zus.

De leiding van één van de bekendste familiebedrijven van het land blijft zo dus binnen de familie. Conix werkt al 10 jaar voor Schoenen Torfs en kent het bedrijf als haar broekzak. “Ik voel me helemaal klaar om in de voetsporen van Wouter te treden”, zegt ze. “De CEO verandert, maar het merk en het familiebedrijf blijven hetzelfde. Al is het wel mijn ambitie om dit warme familiebedrijf verder uit te bouwen. Schoenen Torfs moet niet alleen een great place to work zijn, maar ook een great place to shop.”

Ze werden lange tijd in één adem genoemd: Schoenen Torfs is Wouter Torfs, en Wouter Torfs is Schoenen Torfs. Aan dat tijdperk komt nu definitief een einde. Vanaf vandaag treedt Lise Conix als toekomstige CEO naar voor. Ze zal één van de ​ bekendste Vlaamse ondernemers van het land – en tevens haar nonkel, Wouter Torfs opvolgen bij de multimerkenketen die volgend jaar 75 jaar bestaat. ​ Tot 1 januari 2023 werken Torfs en Conix als co-CEO’s, vanaf 1 januari neemt Lise Conix het CEO-schap volledig over. ​

Ik ben ervan overtuigd dat ons familiebedrijf in goede handen is met Lise als nieuwe CEO”, aldus Wouter Torfs, die na 33 jaar CEO-schap het stokje nu doorgeeft aan zijn nicht. “We zijn voor mijn opvolging niet over één nacht ijs gegaan. Het is een intensief proces geweest met als resultaat dat zowel de bedrijfsleiding als de familie 100 procent vertrouwen hebben in Lise.”

Gepokt en gemazeld bij Torfs

Lise Conix kwam 10 jaar geleden aan boord bij Schoenen Torfs. Voordien werkte ze elders als duurzaamheidsconsultant. Het was op vraag van Wouter zelf dat ze mee in het familiebedrijf stapte. Het eerste anderhalf jaar werkte ze in een aantal Torfsfilialen om daarna duurzaamheidsmanager en directeur marketing te worden. Al die tijd kon ze onder de vleugels van Wouter verder groeien. Lise Conix staat in de eerste plaats voor continuïteit van de bedrijfsvoering. Ze gaat het stuur niet radicaal omgooien, maar zal op termijn wel haar eigen accenten leggen.

“Ik ben heel blij en fier dat ik binnenkort de leiding van Schoenen Torfs mag overnemen. Toen ik hier begon, was dat niet met het idee om hier CEO te worden. Maar nu de kans zich aandient, ga ik die uiteraard met beide handen grijpen. Ik wil dit warme familiebedrijf met 700 medewerkers, dat ik door en door ken, verder uitbouwen en klaarstomen voor de toekomst”, zegt Lise Conix.

Zo liggen er plannen op tafel om volgend jaar nog eens 10 van de huidige 76 winkels een volledige make-over te geven. Met de lokale verankering is Conix er bovendien van overtuigd dat Schoenen Torfs met zijn aanbod en zijn service naadloos kan inspelen op de wensen van de consument. Het bedrijf zal ook verder blijven investeren in de webshop, die nu goed is voor net geen 20% van de omzet.

“In België zitten we nog niet aan ons plafond, ook al zijn de uitdagingen groot. Groeien bekijk ik trouwens niet alleen geografisch. Er is wel degelijk plaats voor een speler als Schoenen Torfs tussen al het online en internationaal geweld. Als lokale held met een aanbod van meer dan 250 merken in schoenen en damesfashion kan je toch net nog een tikkeltje beter inschatten wat je doelpubliek wil, welke trends zij leuk vinden. Daar willen we onze klanten en toekomstige klanten nog meer van overtuigen: bij ons vindt iedereen iets dat hem of haar ‘past’”, klinkt het bij Lise Conix.

Sterk in je schoenen

Schoenen Torfs is al tien keer verkozen tot beste werkgever van het land. Op dat elan wil de nieuwe CEO zeker verder gaan. Conix zal hard blijven inzetten op gelukkige en betrokken medewerkers. Ook duurzaamheid zal een belangrijk aandachtspunt blijven. En daarnaast moeten de medewerkers het warme, zorgzame gevoel dat het bedrijf typeert ook overbrengen op de klanten, vindt ze.

Conix wil dat iedereen die bij Torfs komt winkelen, met een goed gevoel buiten stapt. ‘Letterlijk zelfzekerheid onder de voeten van mensen schuiven om mensen sterk in hun schoenen te zetten’, klinkt het bij Torfs. Gelukkige medewerkers én gelukkige klanten zijn dé sleutel van het succesverhaal van Schoenen Torfs. Dat is ook waar Wouter Torfs altijd al op gehamerd heeft. Die lijn zet Conix nu verder.

“Ik wil de leiderschapsstijl die ik van Wouter heb geleerd en die hij zelf ook hanteerde verder uitbouwen. We geloven allebei in het geven van energie en vertrouwen aan mensen. Dat warme en dat menselijke – dat mag je gerust het Torfs – DNA noemen. ​ Dat zit in elk lid van de familie. Dus ook in mij”, aldus Lise. “Ik zal dus werknemers blijven inzetten op hun talenten en hun passies, net zoals Wouter deed.”

Levenswerk loslaten

Wouter Torfs, die het bedrijf heeft doen uitgroeien tot één van de bekendste winkelketens van het land, heeft alle vertrouwen in de expertise en de daadkracht van zijn nicht. Hij heeft haar de laatste jaren intensief begeleid in haar proces om de leiding over te nemen.

“Ik was 31 toen ik CEO werd. Dat lijkt een eeuwigheid geleden. Ik kijk met veel dankbaarheid terug op wat ik samen met onze medewerkers heb kunnen bereiken: met 26 winkels en een omzet van 9 miljoen euro naar 76 winkels en een omzet van 150 miljoen. Lise kent het bedrijf door en door. Ik heb er dus alle vertrouwen in dat ze met kennis van zaken het bedrijf zal aansturen. Ik blijf aandeelhouder en bestuurslid, dus voor advies kan ze – ook na mijn vertrek als CEO - altijd bij mij terecht. We zijn tenslotte familie hé”, aldus Wouter Torfs.  Foto rr.

 
Wouter Torfs

Deel dit artikel